Křivá zelenina či ovoce? Supermarkety je nechtějí
19. 10. 2015 10:08:46

Křivá zelenina či ovoce? Supermarkety je nechtějí

Kvůli přísným estetickým požadavkům supermarketů, které odmítají odebírat křivou či jinak neforemnou zeleninu a ovoce, zemědělci ročně vyhodí tuny jinak nezávadných plodin. Jsou to přitom právě oni, kteří jdou s kůží na trh a nemají se v případě potřeby kam obrátit.

Zatímco dříve znemožňovaly prodej vybraných druhů křivé zeleniny a ovoce předpisy ze strany EU (zrušeny byly v roce 2009), dnes jsou brzdou samotné supermarkety. Normy EU se nadále vztahují pouze na jablka, citrusy, nektarinky, hrušky, kiwi, broskve, saláty, rajčata, jahody, papriky a hroznové víno. I tyto plodiny nestandardních tvarů však obchodníci mohou prodat, jen je musí označit jako “produkt určený k dalšímu zpracování”. Zástupci supermarketů ale nemají zájem a zdůvodňují svou politiku větami, jako „to by přece nikdo nekoupil“ nebo „ takové plodiny nesplňují naše přísná kritéria, měřítka a kvalitativní normy“.

Často se stává, že na základě tohoto vágního vysvětlení supermarket odmítne celý kamion zeleniny či ovoce. Zemědělcům pak zbývají v podstatě dvě možnosti: zboží vyhodit/zaorat či ho zkusit prodat jinde. Ideální variantou jsou samozřejmě farmářské trhy.

Chyba není u zákazníků

Kuriózní je skutečnost, že spoustě zákazníků nestandardní tvary ovoce a zeleniny nijak nevadí. Důležitá je pro ně především chuť a zdravotní nezávadnost takového zboží. To potvrzují i čerstvé zkušenosti ze zahraničí. Loni například francouzský obchodní řetězec Intermarché realizoval kampaň, během níž po dobu jednoho týdne nabízel „křivou“ zeleninu se slevou. Podobně postupoval také belgický řetězec supermarketů COOP. V obou případech zástupci obchodů zaznamenali enormní zájem.

Ten registruje i portugalská iniciativa Fruta Feia či kalifornská firma Imperfect, které sdružují místní producenty a zákazníkům distribuují nestandardní zeleninu formou „bedýnek“. Proč by něco podobného nemohlo fungovat také u nás?

Na nesmyslnost celého přístupu na základě estetiky a nehorázné plýtvání se snaží upozornit různé iniciativy v čele s organizací Zachraň jídlo. Ta v rámci svých aktivit organizuje například populární happening Křivá polévka, který se uskutečnil 5. září na piazzettě Národního divadla, a v jehož rámci organizátoři zdarma rozdali na dva tisíce porcí polévky uvařené ze zeleniny nestandardních tvarů.

A co vy? Koupili byste si křivou mrkev nebo okurku?

Autor:  Patrik (Farma v kapse)