Rafinovaný cukr je původce obezity i nebezpečná droga
9. 11. 2015 12:34:06

Rafinovaný cukr je původce obezity i nebezpečná droga

Jste stejně jako mnozí přesvědčeni, že když něco není zakázáno, nemůže to být až tak škodlivé? Chyba lávky. Kromě obecně uznávaných škodlivin typu alkohol či cigarety jsou však k dostání také méně nápadná adiktiva. Jednou z nejrozšířenějších společensky akceptovaných drog je rafinovaný cukr.

Když v rámci studie na Universite Bordeaux zkoušel výzkumný tým Serre Lenoir dávat krysám na výběr právě mezi kokainem a vodou se sladidlem, respektive sacharinem, celých 94 % hlodavců dalo přednost slazené vodě (a to i těch, kteří byli na kokainu závislí). Obdobných výsledků se vědci dobrali, když dali krysám na výběr mezi kokainem a rafinovaným cukrem.

Cukr je návykovější než kokain

A jak je to se závislostí na cukru u lidí? Podle autorů studie má cukr na lidské chování velmi podobný efekt. Jako jednu z příčin uvádí, že naši předci nebyli zvyklí na takové množství cukrů a evoluce nás zatím nestihla dodatečně adaptovat. Není divu, když se jen za posledních 50 let spotřeba cukru globálně více než ztrojnásobila.

Dnes tak lidé ve většině „vyspělých“ částí světa konzumují v průměru o 500 kalorií za den navíc jen z přidaného cukru. Výsledkem je, že konzumace cukrů u nás vyvolává nadměrnou stimulaci určitých receptorů a mozkových center, takže je obdobně návyková (respektive návykovější) jako zakázané drogy typu kokain.

Kardiovaskulární choroby a další lahůdky

Jelikož konzumace cukru vede k nárůstu hladiny inzulinu v krvi, může jeho nadměrný příjem zapříčinit celou řadu kardiovaskulárních chorob. Krom toho může cukr způsobovat vysoký tlak a cholesterol, nadváhu, předčasné stárnutí a řadu dalších zdravotních patálií (třeba cukrovku).

Lidé, kteří omezili či vysadili rafinovaný cukr, hlásí naopak řadu pozitiv: zlepšila se jim pleť (vlasy, nehty…), dostavuje se úbytek na váze, zlepšuje se i kondice a zažívání, tlak a cholesterol se vrací do normálu atd.

Nízkotučné zlo

Říkáte, že vás se to netýká, že vy sladké nejíte a čokoláda vám nejede? Bohužel ani to vás nechrání před kvanty přidaného cukru. Ten je totiž v potravinách často schovaný opravdu důmyslně, a to i v těch, kde bychom jej naprosto nečekali.

Do této kategorie patří například dietní a nízkotučné potraviny. Jídlo bez tuku je totiž jídlem bez chuti a výrobci to mnohdy kompenzují právě přidáváním cukru (případně umělých sladidel – to je kapitola sama pro sebe). Nízkotučné potraviny tak mohou vaši snahu zhubnout naopak dokonale sabotovat.

Co si počít?

Zkuste si vařit sami z lokálních surovin. Vyhněte se nízkotučným potravinám, instantním produktům, prefabrikátům, jídlu z fast foodů a ochuceným nápojům. Pijte čistou vodu, dopřávejte si více zeleniny a ovoce, do jídelníčku zařaďte ryby, kuře, ořechy nebo luštěniny. Rozdíl pocítíte už za pár týdnů!

Autor: Patrik (Farma v kapse)